Strategia naţională privind ocuparea forţei de muncă în localităţile rurale

Strategia naţională privind ocuparea forţei de muncă în localităţile rurale a fost elaborată în scopul sprijinirii creării de locuri de muncă la sate, pe calea stimulării apariţiei noilor afaceri în contul atragerii investiţiilor.
De asemenea, prezentul document are ca şi scopuri derivate asigurarea pieţei interne cu mărfuri de calitate, accesibile ca preţ, sporirea capacităţilor de export, diminuarea soldului negativ al balanţei comerciale externe.
Introducere
În Republica Moldova, potrivit datelor statistice, locuiesc 3,563 mil. persoane (fără localităţile din stânga Nistrului şi municipiul Bender). Cea mai mare parte a populaţiei – 2,087 mil. persoane, locuiesc în mediul rural.
Populaţia economic activă a Republicii Moldova reprezintă 1,265 mil. persoane, rata de activitate fiind de 42,8%. Populaţia ocupată reprezintă 1,184 mil. persoane, rata de ocupare fiind de 40%. Numărul oficial de şomeri înregistraţi este de 81 mii persoane, rata şomajului constituind 6,4%. Totodată, se ştie că în realitate aceşti indicatori sunt mult mai mari.
Potrivit informaţiilor oficiale, în Moldova, la limita sărăciei trăiesc peste 26% din cetăţenii ţării. Cele mai defavorizate categorii ale populaţiei sunt cuplurile tinere, care au copii şi familiile cu mulţi copii din localităţile rurale. Aceşti oameni au un venit mediu lunar de 945 de lei.
Cu un salariu minim de 60 euro lunar pe cap de locuitor, Moldova este cea mai săracă ţară din Europa. Salariul minim în Bulgaria este de 123 euro, iar în România – peste 150 euro. În Irlanda, un salariu mediu lunar este de circa 1500 euro.
Moldova este a doua în CSI cu cele mai mari creşteri de preţuri, fiind depăşită doar de Ucraina. Preţurile din Moldova au crescut în primele 8 luni ale anului cu aproape 8 la sută, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Datele Biroului Naţional de Statistică arată că minimul de existenţă în Moldova este de 1385 lei pe lună. Cheltuielile medii lunare pe cap de locuitor constituie 1325 lei, iar venitul mediu – 1260 lei.
Ce presupune Strategia?
Această strategie identifică direcţiile de acţiune în vederea deschiderii de noi afaceri la sate, posibilităţile de implicare a statului, astfel încât în fiecare localitate a ţării să apară noi locuri de muncă.
Strategia identifică domenii concrete de acţiune, dar şi măsuri ce urmează a fi întreprinse pentru atingerea obiectivului propus.
Priorităţi
– Crearea condiţiilor optime pentru relansarea industriei prelucrătoare în 1450 localităţi ale Republicii Moldova.
– Apariţia a minimum 50 de locuri de muncă în fiecare localitate, ceea ce ar însemna 72 mii locuri de muncă în total, în următorii trei ani.
– Asigurarea pieţei interne de mărfuri cu produse de calitate, accesibile ca preţ.
– Soluţionarea parţială a problemei pieţelor de desfacere pentru producătorii de materie primă de la sate.
– Sporirea potenţialului de export al ţării şi contribuţia la diminuarea soldului negativ al balanţei comerciale externe.

Liniile directoare pentru dezvoltare şi creare de locuri de muncă (2011-2013)

Linii directoare macroeconomice:

1. Asigurarea stabilităţii economice.
2. Protejarea dezvoltării economice.
3. Promovarea alocării eficiente a resurselor.
4. Asigurarea că sporirea salariilor contribuie la stabilitatea şi dezvoltarea macroeconomică.

Linii directoare microeconomice:

1. Extinderea şi asigurarea pieţei interne.
2. Asigurarea de pieţe deschise şi atractive.
3. Crearea unui mediu de afaceri mai atractiv.
4. Promovarea culturii antreprenoriale şi crearea unui mediu de sprijin pentru IMM.
5. Contribuţia la o bază industrială suficientă.

Linii directoare pentru ocupare:

1. Implementarea politicilor de ocupare care au ca scop îmbunătăţirea calităţii şi productivităţii muncii, întărirea coeziunii sociale şi teritoriale.
2. Asigurarea includerii pe piaţa muncii a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă şi a grupurilor dezavantajate.
3. Îmbunătăţirea corelării cu nevoile pieţei muncii.
4. Extinderea şi îmbunătăţirea investiţiei în capitalul uman.

Oportunităţi/direcţii de acţiune
1) Prelucrarea fructelor şi legumelor:
a) Uscarea fructelor
b) Îngheţarea fructelor proaspete
2) Prelucrarea laptelui
3) Prelucrarea cărnii
4) Brutării
5) Prelucrarea seminţelor de floarea soarelui
6) Producerea finală a produselor biologice
7) Ateliere de prelucrare a lemnului
8 ) Producerea pastelor făinoase
9) Asamblarea utilajului

Acţiuni
1) Modificarea legislaţiei cu privire la activitatea de antreprenor
– Afacerile în mediul rural în domeniile vizate de prezenta Strategie se înregistrează, cu titlu de excepţie, la organul administraţiei publice locale contra sumei simbolice de 1 leu. Această înregistrare, cu abatere de la regulile generale, este valabilă pentru o perioadă de trei ani, după care pentru întreprindere încep să acţioneze regulile general aplicate.
– Afacerile în mediul rural în domeniile vizate sunt scutite de obligativitatea de a avea un fond statutar. Contribuţia fiecărui partener şi distribuţia cotelor părţi sunt declarate de fondatori printr-un document, semnat de fiecare dintre ei şi care se depune la organul administraţiei publice locale, de rând cu cererea de înregistrare. Termenul de acţiune a prevederii – trei ani.
– În primii trei ani de activitate, antreprenorii ce au iniţiat afaceri în mediul rural în domeniile vizate sunt scutiţi de orice controale din partea organelor abilitate.
2) Modificarea legislaţiei fiscale
– Afacerile iniţiate în mediul rural în domeniile vizate sunt scutite de achitarea oricăror taxe, impozite şi alte plăţi cu caracter fiscal pentru un termen de trei ani.
– Angajaţii întreprinderilor respective, de asemenea, se scutesc de plata oricăror impozite, taxe şi alte plăţi cu caracter social pentru un termen de trei ani.
– Antreprenorii ce au iniţiat afaceri în mediul rural în domeniile vizate vor prezenta anual, până la data de 31 ianuarie a anului următor perioadei de raportare, organului administraţiei publice locale o informaţie în formă liberă despre principalii indicatori: număr de locuri de muncă, salariu mediu, rulaj financiar. Prevederea este valabilă pentru primii trei ani de activitate.
3) Acţiuni în plan bugetar
– Guvernul va institui un fond bugetar pentru subvenţionarea iniţierii afacerilor în mediul rural, urmând să subvenţioneze în proporţie de minimum 50% din costul fiecărei afaceri.
– Guvernul va aloca mijloace pentru compensarea pierderilor bugetului Fondului de asigurări medicale obligatorii şi a bugetului asigurărilor sociale de stat ca urmare a facilităţilor fiscale menţionate mai sus, astfel încât persoanele angajate în cadrul acestor întreprinderi să beneficieze de asistenţă socială şi medicală în măsură deplină.
– Guvernul va prevedea mijloace pentru desfăşurarea unei ample campanii de informare a populaţiei privind noile oportunităţi de afaceri în mediul rural.

Costurile Strategiei
Costurile implementării Strategiei vor fi evaluate ulterior, în funcţie de numărul de întreprinderi şi principalii indicatori de activitate. Eventual, acestea ar putea fi suplinite din atragerea granturilor de la partenerii de dezvoltare, orientate spre susţinerea apariţiei şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. Sumele alocate de la Bugetul de stat, precum şi ratările de capital din taxe şi impozite ale bugetelor locale, urmează a fi tratate ca şi investiţii publice, care se vor recupera ulterior şi vor aduce profit ca urmare a lansării unei industrii prelucrătoare performante în mediul rural.

Monitorizarea şi evaluarea Strategiei
Guvernul va institui, în cadrul Cancelariei de stat sau a altei autorităţi a administraţiei publice centrale (după competenţă), o Unitate de monitorizare şi evaluare a prezentei Strategii, care va ţine evidenţa rezultatelor obţinute şi, în caz de necesitate, va veni cu propuneri pentru îmbunătăţirea situaţiei. Conducătorul unităţii va face publice periodic rapoarte la această temă, în vederea asigurării unei transparenţe maxime a implementării Strategiei şi implicării societăţii în procesul de perfecţionare a acestui document.
La finalul perioadei de implementare a Strategiei, Unitatea va veni cu un amplu raport de evaluare, în cadrul căruia se va pronunţa inclusiv asupra indicatorilor de performanţă, dar şi asupra oportunităţii prelungirii termenului de acţiune al Strategiei.

Lasă un mesaj

Treatment of erection Fildena on called sildenafil in Usually patients are advised to start with a 25 mg pill http://www.alicemeds.com/ According to the data of the Consumer Protection the first quarter of 2015, Shanghai Consumer Fildena Pharmacies Protection Committee received a total drugs.
Fildena pills is comes in a fours pack along with the following drugstore http://fildenaonline.com/ carrier and right side of upper receiver are toast