(INTERVIU) Veaceslav Untilă: La temelia stabilităţii politice în Moldova a fost pusă o mină cu efect întârziat

În cadrul unui interviu acordat portalului TRIBUNA, vicepreşedintele Partidului Liberal, Veaceslav Untilă, preşedinte al Comisiei parlamentare pentru securitate naţională, apărare şi ordine publică, a vorbit despre ultimele evoluţii politice, dar şi despre domeniul de care este responsabil pe linie parlamentară. 

T: Dle Untilă, avem un nou Guvern din care PL nu face parte. Ce părere aveţi despre acest Guvern?    

V.U.: E regretabil că cei din PLDM şi PD nu au înţeles un lucru simplu: atâta timp cât partidele pro-europene au obţinut o majoritate clară în urma alegerilor parlamentare din 30 noiembrie 2014, unica soluţie conformă voinţei alegătorilor era constituirea unei coaliţii de guvernare majoritare pro-europene şi învestirea în funcţie a unui Guvern pro-european. Oricare alte scenarii reprezintă nimic altceva decât o sfidare a voinţei alegătorilor.

De fapt, acum s-a mers pe cea mai proastă variantă posibilă: s-a făcut o cârdăşie politică cu comuniştii şi s-a pus o mină cu efect întârziat la temelia stabilităţii politice din Moldova. Or, nefiind susţinut de o majoritate parlamentară clară, acest nou Guvern are zile numărate, poate cădea în orice moment. Dacă tot au decis să meargă cu comuniştii, cei din PLDM şi PD ar fi trebuit să-şi instituţionalizeze colaborarea, să recunoască public că au o alianţă şi chiar să semneze un acord în acest sens. Astfel, cel puţin ne-am fi asigurat că, indiferent de calitatea coaliţiei şi a Guvernului instalat de ea, măcar stabilitate am fi avut.

T: Bine, dar Dvs. personal şi partidului din care faceţi parte vă convine o eventuală criză de Guvern. Or, aceasta ar însemna compromiterea celor de la putere şi, de ce nu, apariţia unor condiţii în care PL ar putea reveni la guvernare.

V.U.: Dacă reieşim strict din interesul politic şi electoral al PL, sigur că ceea ce spuneţi Dvs. nu e lipsit de logică. Însă, trebuie să luăm în calcul şi interesul ţării. Vedeţi ce se întâmplă în imediata apropiere a frontierelor Republicii Moldova! Vedeţi ce se întâmplă în plan intern – preţurile au scăpat de sub control, moneda naţională se devalorizează continuu, creşte şomajul, sărăcia, oamenii fug din ţară încotro-i duc ochii! În aceste condiţii, ne mai trebuie încă şi o criză de Guvern?!

T: Dar, în caz de anticipate, PL ar creşte în preferinţele alegătorilor?

V.U.: Partidul Liberal deja a crescut mult în preferinţele alegătorilor, pentru că în lunile ce s-au scurs de la precedentele alegeri parlamentare, oamenii au înțeles cât costă declaraţiile frumoase ale celor ce pretindeau că vor continuarea cursului de integrare europeană, de democratizare şi reformare a societăţii, iar acum fac front comun cu comuniştii. Păcat că oamenii nu ne-au dat ascultare în alegeri, când noi am preîntâmpinat că anume aşa va fi. Dacă am fi avut o reprezentare parlamentară mai numeroasă, am fi avut şi o influenţă mai mare asupra proceselor politice din ţară, am fi avut un control mai eficient asupra celor ce iau decizii contrare voinţei alegătorilor. Însă chiar şi aşa noi nu ne dorim alegeri parlamentare anticipate, deoarece ele ar putea fi o adevărată catastrofă pentru Republica Moldova.

T: Apropo, de catastrofă. Mulţi spun că Moldova deja e ameninţată de o catastrofă de proporţii, dar aceasta nu ţine de alegeri, ci de contextul politic şi geopolitic actual. Întrebarea vă privește direct și pe Dvs., în virtutea funcţiei de preşedinte al Comisiei parlamentare pentru securitate naţională, apărare şi ordine publică.  

V.U.: Într-adevăr, Republica Moldova este extrem de vulnerabilă la capitolul securitatea statului. Aceasta pentru că ne aflăm într-o zonă de instabilitate avansată, marcată de tensiuni şi conflicte armate. În plus, pe teritoriul Republicii Moldova există o regiune separatistă, care, de asemenea, reprezintă un focar de instabilitate şi o ameninţare permanentă în adresa securităţii Republicii Moldova, dar şi a altor state din această regiune.

Pentru eliminarea riscurilor ce planează asupra securităţii statului, urmează să întreprindem câteva acţiuni urgente, cum ar fi: reluarea demersurilor energice privind necesitatea retragerii trupelor şi armamentului rusesc din Transnistria; înlocuirea misiunii de pacificare actuale cu o misiune civilă sub mandat internaţional; modificarea formatului de negocieri prin atribuirea Rusiei a statului de parte în conflict, prin excluderea Tiraspolului ca parte în negocieri şi prin acordarea deplinelor împuterniciri SUA şi UE, care urmează să devină mediatori egali în drepturi cu ceilalţi participanţi la procesul de negocieri; intensificarea cooperării cu OSCE; demararea neîntârziată a demersurilor privind aderarea la NATO, ca unică soluţie viabilă pentru asigurarea securităţii Republicii Moldova.

T: Când eraţi în afara Parlamentului, pledaţi pentru schimbări destul de radicale în Armata Naţională. Vă menţineţi poziţia sau ea s-a schimbat?

V.U.: Nu, nu s-a schimbat. Ferma mea convingere este că, pentru a răspunde provocărilor ce stau în faţa Republicii Moldova, trebuie să reformăm radical Armata Naţională. Actuala armată, care funcționează pe principiul serviciului militar obligatoriu, trebuie înlocuită cu o armată de profesionişti, în bază de contract, care ar corespunde standardelor ce sunt puse la crearea unei armate moderne.

T: Şi cu reforma poliţiei cum rămâne? Vă întreb acest lucru pentru că respectivul domeniu face parte din preocupările directe ale Comisiei pe care o conduceţi.

V.U.: Reforma poliţiei, despre care s-a vorbit mult în ultima perioadă, trebuie redimensionată. Dacă până acum aceasta a  fost abordată după modelul „de sus în jos”, acum datele problemei trebuie inversate, adică reforma să pornească „de jos în sus”. Nu e cazul să ne îmbătăm cu apă chioară şi să credem că, dacă schimbăm uniformele poliţiştilor, dacă le dăm câteva automobile noi şi dacă schimbăm unele denumiri de subdiviziuni din cadrul MAI, vom atinge careva rezultate. Reforma urmează a fi pornită de le sectorist, cel care interacţionează zi de zi cu oamenii, cel în baza activităţii căruia cetăţenii îşi fac o impresie despre poliţie în general. Poliţia trebuie apropiată de cetăţeni, să fie în serviciul acestora, dar nu a politicienilor şi atunci numaidecât vom avea şi eficienţă în acest domeniu, dar şi o încredere mai mare din partea oamenilor.

T: Să ne așteptăm şi la o reformă a SIS?

V.U.: Noi urmează să întreprindem eforturi în vederea reformării şi modernizării Serviciului de Informaţii şi Securitate. Acesta trebuie să devină un serviciu de inteligence modern, care să lucreze folosind cele mai noi tehnologii în domeniu, dar nu să se informeze din presă despre ce se întâmplă în ţară şi să prezinte ulterior aceasta ca pe o mare reuşită în urma unui minuţios lucru de investigaţie. SIS trebuie să se debaraseze de abordările sovietice, care continuă să mai persiste în activitatea acestei instituţii, şi să înţeleagă perfect unde trece limita între acţiuni în vederea asigurării securităţii statului şi drepturile fundamentale ale omului.

T: Ce alte schimbări mai intenţionaţi să promovaţi în calitate de Preşedinte al Comisiei pentru securitatea statului, apărare şi ordine publică?

V.U.: Cred că se impune o revizuire a cadrului legislativ în vigoare. Să nu uităm că au fost perioade în scurta istorie a Republicii Moldova, când s-au adoptat legi prin care, sub cuvintele frumoase despre necesitatea asigurării securităţii statului, se ascundeau cu totul alte interese (spre exemplu, legea privind combaterea activităţii extremiste, adoptată de comunişti, şi care oferă un vast spaţiu pentru abuzuri, inclusiv în privința presei). Atâta timp cât astfel de prevederi rămân în vigoare, nu vom putea vorbi de o bună activitate a organelor responsabile de securitatea statului.

De asemenea, pe lângă revizuirea cadrului legislativ în vigoare, se impune şi completarea acestuia cu noi standarde, inclusiv trebuie luate în calcul standardele Uniunii Europene care încă nu se regăsesc în legislaţia noastră, dar care vor trebui introduse pe măsură ce vom avansa pe calea integrării europene.

Atunci când vorbim de securitatea statului, trebuie să privim lucrurile mult mai larg, să înţelegem că aceasta presupune şi securitatea energetică, şi securitatea alimentară etc. Pentru că doar astfel vom putea avea o viziune de ansamblu în ceea ce ţine de toate riscurile ce planează asupra noastră. Apropo, la moment, securitatea energetică a RM este doar o iluzie, iar în ceea ce ţine de securitatea alimentară există o mulţime de probleme care ne permit să ne îndoim că aceasta ar fi asigurată la nivel. Iar deficienţele din aceste două domenii generează deja alte probleme, care se răsfrâng asupra securității naţionale, în general.

În calitatea mea de preşedinte al Comisiei parlamentare de profil, văd câteva direcţii prioritare pentru a acţiona în continuare: revizuirea cadrului legislativ în vigoare ce se referă la securitatea statului şi ordinea publică; introducerea noilor standarde europene în aceste domenii; ajustarea reformelor implementate până acum în mod eronat și inadecvat; demararea reformelor autentice, acolo unde lucrurile nu s-au mişcat din loc până în prezent; folosirea la maximum a atribuţiilor de control asupra instituţiilor din domeniu, aflate sub control parlamentar; organizarea audierilor publice pe fiecare ramură separată din domeniu şi elaborarea de propuneri şi măsuri ca urmare a acestor audieri, astfel încât să contribuim la soluționarea problemelor enumerate mai sus.

Tribuna.md

1 Comment

  1. =Burunducul Unionist dela Tighina= /

    Si unde sunt mesajele cenzurate ?
    La SIS ?

Lasă un mesaj pentru =Burunducul Unionist dela Tighina=

Treatment of erection Fildena on called sildenafil in Usually patients are advised to start with a 25 mg pill http://www.alicemeds.com/ According to the data of the Consumer Protection the first quarter of 2015, Shanghai Consumer Fildena Pharmacies Protection Committee received a total drugs.
Fildena pills is comes in a fours pack along with the following drugstore http://fildenaonline.com/ carrier and right side of upper receiver are toast